Tuesday, 8 January 2013
Pojavnost višeljublja i stavovi kod odraslih
Rezultati ankete u okviru pripreme knjige
"Ljubav – više nije previše"
UVOD
U okviru pripreme za knjigu "Ljubav – više nije previše" A.P. Kezelea pojavila se potreba za kratkom anketom koja bi pokušala utvrditi i kvantificirati tri pojave: poznavanje pojma višeljublje, pojavu višeljubnih osjećaja i praksi, te spremnost prihvaćanja višeljublja na osobnoj i društvenoj razini.
A.P.Kezele je kao savjetnik obavio desetak tisuća savjetovanja iz kojih je jasno da se najveći broj savjeta traži upravo na području ljubavi, bilo zbog pojave drugih osoba, nezadovoljstva s postojećom vezom, nemogućnosti ostvarenja odnosa u okviru vlastitih očekivanja.
Za očekivati je da će se osjećaj višeljublja pojaviti kod većine osoba barem jednom u životu, da nije stran ljudskoj praksi, no postavlja se pitanje u kojoj mjeri mu se ljudi prepuštaju; da li su ga javno spremni priznati i društveno prihvatiti.
METODA I STRUKTURA PROVOĐENJA ANKETE
Budući da anketa zalazi u intimno područje ljubavnih odnosa, te je za takvu vrst istraživanja potrebno ozračje povjerenja kako bi se ispitanici osjećali dovoljno sigurni iskreno odgovoriti, odlučeno je da se podaci prikupe koristeći bazu korisnika izdavačke kuće "Dvostruka duga".
- na više od 2.000 e-mail adresa odaslan je e-mail s pozivom za sudjelovanje u anketi o višeljublju, s naputkom da zainteresirane osobe pošalju povratni e-mail i zatraže upitnik
- prikupljeno je ukupno 428 upitnika, od čega 397 iz Hrvatske, 29 iz Slovenije, dok su 2 bila popunjena svega trećinu i time eliminirana
- kako bi se dobio reprezentativan uzorak, odbrana je hrvatska skupina muškaraca i žena dobne starosti 25-55 godina, te je dobiven konačni uzorak:
Prikupljanje podataka provedeno je tijekom srpnja i kolovoza 2008 godine. Ispitanicima je bila ponuđena potpuna anonimnost, te su ispunjene upitnike mogli anonimno vratiti poštom na adresu "Dvostruke duge". Međutim, čini se da tome nisu pridavali toliki značaj, te je čak 361 ispunjeni upitnik bio vraćen direktno putem e-maila, dok je svega 67 upitnika stiglo poštom.
Prikupljeni upitnici zatim su bili isprintani, bez imena, i numerirani rednim brojevima, te prenijeti u kompjutor za daljnju obradu u excelu.
Napomena:
Kod interpretacije podataka bitno je uzeti u obzir da uzorak nije reprezentativan prema obrazovanju, većina ispitanika ima završenu VSS, njih 66%. Također, izdavačka kuća "Dvostruka duga" specijalizirana je za literaturu iz područja samo-pomoći, te je njena baza korisnika, a time i dobiveni uzorak, obojen tim interesom, to jest radi se o ljudima koji svjesno pristupaju promjenama u svom životu.
REZULTATI
1.) Znate li što znači izraz višeljublje?
S pojmom višeljublje upoznato je 73% ispitanika. Prema dobnim skupinama i spolu, muškarci 35-55 godina pokazali su veće poznavanje izraza višeljublje u odnosu na ostale dobne skupine, njih 85% odgovorilo je potvrdno.
1.b.) Ako da, napišite što za vas osobno znači izraz višeljublje?
Većina ispitanika, od njih 73% koja su potvrdno odgovorila na pitanje o značenju izraza višeljublje, jasno definira višeljublje kao ljubav prema više osoba istovremeno.
2.) Višeljublje za vas ima sljedeću konotaciju?
2a.) Kratko obrazložite svoj odgovor:
Ispitanici koji su potvrdno odgovorili na poznavanje izraza višeljublje, uglavnom su pokazali ili pozitivan ili neutralan stav prema višeljublju (ukupno 73%), bilo zbog toga jer smatraju da su ljubav i ljubavni osjećaji sami po sebi pozitivni, ili pak iskazuju toleranciju za druge ljude i njihove višeljubne odnose. Izrazito negativnog stava nije bilo.
Ispitanici koji imaju pozitivan ili izrazito pozitivan stav o višeljublju smatraju da je ljubav sama po sebi lijep, prirodan i pozitivan osjećaj i da joj ne bi trebalo postavljati ograničenja, te da bi ljudima vodili ispunjeniji život ukoliko bi se slobodno moglo ljubiti više osoba.
Ispitanici koji su odgovorili neutralno, uglavnom osobno ne priželjkuju takvo iskustvo, ali razumiju da se takve situacije mogu dogoditi, i da se događaju, te ih ne smeta ako drugi provode praksu višeljublja ("tko voli, nek izvoli"). Također, naglasak na odgovornom ponašanju u okviru višeljubljnog odnosa ističu kao važan faktor.
Negativan stav izrazili su uglavnom ispitanici koji višeljublje ne smatraju ispravnom i moralnom praksom, te nisu uvjereni u mogućnost postojanja iskrenih, dubokih i odgovornih osjećaja spram više osoba.
3.) Da li vam se ikada dogodilo da imate ljubavne osjećaje za dvije ili više osoba istodobno?
Velika većina ispitanika, nih 74%, potvrdno je odgovorilo na pitanje o pojavi ljubavnih osjećaja za dvije ili više osoba istodobno tijekom vlastitog života. Kod muškaraca dobne skupine 35-55 godina taj postotak je veći i iznosi 85%.
3.a) Ako da, što ste učinili?
Ispitanici koji su potvrdno odgovorili na pitanje o pojavi višeljubnih osjećaja u vlastitom slučaju, njih 40% upustilo se u odnos, dok 15% nije ništa poduzimalo.
Prema spolu, 37% muškaraca se upustio u odnos, dok su žene to učinile u 41% slučajeva.
Također, kod muškaraca je češće prisutno koketiranje takvim slučajevim , što čini njih 20%, dok žene koketiraju manje, u 13% slučajeva, te se rađe prepuštaju razmišljanju o potencijalnom odnosu, u 26% slučajeva.
3.b) Da li je vaš tadašnji partner/partnerica znao/znala za vaše isjećaje?
U slučajevima kada se kod jednog partnera pojavio višeljubni osjećaji, 28% partnera/partnerica znalo je za to.
U slučaju muškaraca to je bilo u 33% slučajeva i to kod dobne skupine 25-35 godina 36%, te čak 44% kod dobne skupine 35-45 godina. Kod žena, partneri su znali za višeljubne osjećaje u 26% slučajeva, kod dobne skupine 35-45 godina u većem postotku od 33%.
4.) Da li vam se ikada dogodilo da ste imali seksualne odnose s dvije ili više osoba u istom razdoblju?
Kada je riječ o seksualnim odnosima s dvije ili više osoba u istom razdoblju, 43% ispitanika potvrdno je odgovorilo da je imalo takvo iskustvo. Kod ovog pitanja ne postoje značajne razlike po spolu i dobnim skupinama.
4.a) Ako da, da li je vaš tadašnji partner/partnerica znao/znala za vaše aktivnosti?
20% ispitanika tvrdi da je njihov tadašnji partner/partnerica znao/la za seksualne odnose s drugim ljudima.
Kao rezultat svih odgovora na pitanja 4 i 4.a. može se zaključiti sljedeće:
- 57,9% ispitanika vjerno je svom partneru
- 33,6% ispitanika čini preljub
- 8,5% ispitanika upoznalo je partnera sa seksualnim odnosima s drugim ljudima (napomena: iz istraživanja nije moguće zaključiti da li se radi o svjesnom i iskrenom dogovoru s partnerom, vlastitom priznanju ili slučajno otkrivenom preljubu)
5.) Da li biste mogli prihvatiti višeljublje kod svog partnera/partnerice?
Kada je riječ o prihvaćanju višeljublja kod svojih partnera/partnerica, to je spremno učiniti 31% ispitanika.
Spremnije su osobe koje su i same imale seksualno iskustvo s dvije ili više osoba u istom razdoblju. Muškraci koji su imali takvo iskustvo, spremno je prihvatiti višeljublje svojih partnerica u 46% slučajeva, dok žene s takvim iskustvom spremne prihvatiti višeljublje svojih partnera u 54% slučajeva.
Kod muških osoba koje nisu imale višeljubno seksualno iskustvo, njih 29% prihvatilo bi višeljublje svojih partnerica, dok bi ženske osobe, također bez višeljubnog seksualnog iskustva, prihvatile u samo 14% slučajeva.
5.a) Ako ne, zašto ne?
Osjećaj nedovoljnog poštivanja i nedovoljne ljubavi, uz ljubomoru/posesivnost navode se kao glavni razlozi.
Kada gledamo po spolu, tada muškarci veći naglasak stavljaju na osjećaj nedovoljnog poštivanja i osjećaja da je kraj, a manji naglasak na ljubomoru/posesivnost i osjećaj nedovoljne ljubavi. Kod žena je pak obrnuto, osjećaj nedovoljne ljubavi i ljubomora/posesivnost imaju veću težinu kao razlog za neprihvaćanje višeljublja kod svog partnera.
6. Što mislite, što je najveći problem da neka osoba prihvati višeljublje kao jednu od mogućnosti ljubavnog, obiteljskog i seksualnog života?
Mlađa populacija ispitanika 25-35 godina glavni naglasak problema stavlja na pojavu vlastitih negativnih osjećaja ljubomore, posesvnosti, osjećaja nesigurnosti i zapostavljenosti, straha od gubitka i napuštenosti, s kojima bi se osoba trebala suočiti i riješiti ukoliko započne višeljubni odnos. Kod manjeg broja ispitanika prisutna je sumnja da li višeljubni odnos može biti do kraja ispunjavajući za sve strane ili pak uvijek netko od sudionika pati u tom odnosu.
Kao drugi razlog navode društvenu neprihvatljivost, krute tradicijski običaje i odgoj. Međutim, čini se da za ovu dobnu skupinu društveno neodobravanje višeljubnih odnosa predstavlja problem s kojim bi se mogli nositi ukoliko bi uspjeli riješiti prepreke vezane za vlastite osjećaje.
- "strah od gubitka, napuštenosti i na kraju i osuda društva"
- "svatko želi biti poseban, individualiziran, dovođenjem treće ili četvrte osobe gubi se posebna povezanost"
- "ljubomora, posesivost, i nemogućnosti shvaćanja da je moguće voljeti više ljudi istovremeno"
Starosna grupa 35-45 godina također navodi kao problem vlastite osjećaje ega, ljubomore, nesigurnosti, neizvjesnosti i gubitka partnera pred trećom osobom u smislu vremena, emocija, posebnosti. Međutim izraženije je iskazana posesivnost prema partneru i to u smislu čvrstog zastupanja monogamonog odnosa kao izbora unutar kojeg je minimalizirano suočavanje s vlastitim i društvenim ograničenjima.
Odgoj, tradicija, društvene norme spominju se kao problem u manjem broju slučajeva, ali kao nešto sto u određenoj mjeri treba i slijediti. Manja je fleksibilnost izlaska iz zadanih društvenih normi.
- "Mislim da smo svi svjesni činjenice da smo višeljubne osobe, ali smo svjesno opredjeljeni za samo jednog partnera, a ne više njih kao pokazatelj potpune predanosti i spremnosti za zajedničko životno putovanje."
- "Odgoj, pripadnost određenoj vjeri, poštovanje sebe, svog partnera i svoje veze, bez želje da se partner dijeli s nekim, nepotrebnost trećeg, četvrtog, n-tog dodatnog partnera jer je jedan sasvim dovoljan i ispunjava sve potrebe i želje"
- "Ljubomora, posesivnost, potreba da se bude na prvome mjestu"
Dobna skupina 45-55 godina glavni naglasak problema stavlja na društvene norme, tradiciju i stavove okoline. Višeljubni odnosi kao mogući općeprisutan oblik u društvu teško im je zamisliv, te postoji sumnja u njegovu ispravnost.
Kao i kod drugih dobnih skupina, navodi se i problem suočavanja s negativnim osjećajima ukoliko bi se pojavila treća osoba u odnosu: ego, ljubomora, nedostatak samopouzdanja, te možda ponajviše strah od napuštanja.
- "tradicionalani odgoj duboko je ukorijenjen u ovom društvu i teško bi ga bilo mijenjati"
- "strah od osude vlastitog ili poruge u slučaju partnerovog višeljublja. Manjak samopouzdanja, strah da ću dobivati manje ljubavi ili da će ljubav prestati"
- "neprihvaćanje od strane društva, ne postojanje prave ljubavi u takvom obiteljskom i seksualnom stilu"
7. Što mislite, što je najveći problem da društvo u cjelini prihvati višeljublje kao jednu od mogućnosti ljubavnog, obiteljskog i seksualnog života?
Kao najveći problem navodi se naše nasljeđe, duboko ukorijenjena društvena pravila temeljena na tradicionalnom pogledu na svijet, unutar kojih su ljudi naučili živjeti. S jedne strane utkan je kršćanski svjetonazor koji ne odobrava različite odnose od monogamnih, a samo društvo ispitanici vide kao konzervativno, nedovoljno tolerantno, ispunjeno predrasudama te nesposobno za promjenu, poglavito najmlađa dobna skupina 25-35 godina.
Preoblikovanje ili nepostojanje postojećih društvenih pravila i normi smatra se da bi dovelo do nepostojanja reda a time i kontrole, ljudi bi se teže snalazili po pitanju očinstva, podjele odgovornosti među partnerima, postojanja iskrenih osjećaja – bojazan od "anarhije u emocionalnom smislu".
- "Društvo kao cjenina nije u mogćnosti prihvatiti takav stil, predugo je gradilo ovaj kao jedini ispravni"
- "Svijest većine nas je još uvijek takva da ne znamo konstruktivno iskoristiti slobodu. Čini se da se uz ograničenja i zidove osjećamo sigurnije"
- "Duboko ukorijenjena društvena pravila i norme čije se značenje dodatno pojačava kroz vjerske aspekte. Kolektivna netolerancija prema ''drugačijima''
- "Nesvjesnost društva kao cjeline, zatvorenost i strah od novih iskustava i odnosa...religijska suputanost...slobodni pojedinci nisu dobar materijal za manipuliranje"
8.) Da li biste svom djetetu dopustili da bude višeljubna osoba?
77% ispitanika dopustilo bi svom djetetu da bude višeljubna osoba. Manje sklona dobna skupina su muškarci 25-35 godina, njih 65% dopustilo bi svom djetetu da bude višeljubno.
9.) Da li biste tolerirali nazočnost višeljubne obitelji u svom susjedstvu (nekoliko odraslih osoba s djecom)?
90% ispitanika toleriralo bi nazočnost višeljubne obitelji u svom susjedstvu. Gledano po spolu, muškarci su generalno nešto manje tolerantni u odnosu na žene i to ponajviše u dobnoj skupini 25-35 godina, njih 70% odgovorilo je potvrdno, dok u dobnoj skupini 35-45 potvrdno je odgovorilo 85% muškaraca. Kod žena primjećen je nešto manji postotak potvrdnih odgovora u dobnoj skupini 25-35 godina, i to 88%.
10.) Da li biste podržali ozakonjenje višeljubne zajednice i sva prava koja iz tog proizlaze?
65% ispitanika podržalo bi ozakonjenje višeljubnih zajednica, međutim postoje značajne razlike po dobnim skupinama.
Muškarci 25-35 godina daju najmanju podršku, u 50% slučajeva. Žene dobne skupine 25-45 godina, podržale bi ozakonjenje u 60-63% slučajeva. Unutar ostalih dobnih skupina podršku pruža preko 70% ispitanika.
ZAKLJUČAK
Višeljubni osjećaji javili su se kod velike većine ispitanika - 74%, i to neovisno o njihovom pozitivnom ili negativnom stavu prema višeljublju ili pak odluči upustiti se u praksu višeljubnog odnosa. Kada je riječ o višeljubnoj seksualnoj praksi koja je prisutna kod 42% ispitanika, ona se uglavnom ne provodi u dogovoru s trenutnim partnerom.
Ispitanici su svjesni prisutnosti višeljublja u društvu i ispunjenja koje bi ono moglo donijeti ukoliko bi se slobodno prakticiralo, međutim ne vide način i rješenje u svladavanju prepreka na osobnoj razini (negativni osjećaji), niti na društvenoj razini (društveno neprihvaćeno). U ovom trenutku, problemi s kojima bi se suočili izgledaju preveliki iz njihove perspektive, te se većina ispitanika i ne upušta u višeljubne seksualne odnose, njih 58%, niti je spremno prihvatiti višeljublje kod svojih partnera, njih 68%.
Što se tiče tolerancije i prihvaćenosti višeljubnih skupina u vlastitoj okolini (pitanja 8, 9 i 10), pokazana je zavidna tolerancija. Međutim, s obzirom na obilježja uzorka, za pretpostaviti je da ovaj uzorak iskazuje veću razinu prihvaćanja kao i izraženiji pozitivan stav prema višeljublju (pitanja 2 i 2a) nego bi to dobili iz uzorka koji bi po svim atributima bio reprezentativan za hrvatsko stanovništvo.
Tekst: Linda Vrljevac
Labels:
knjiga,
vijesti,
višeljublje,
zanimljivosti
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
Izrazite svoje mišljenje o napisanom, kakvo god ono bilo, ali učinite to na pristojan i prijateljski način, tako da pridonesete razmišljanju o temi. Ukoliko niste registrirani korisnik, preporučujemo da odaberete jedno ime (Ime/URL - možete napisati samo ime) i koristite za vaše komentare samo njega - na taj način se olakšava komunikacija.